Home Inloggen Winkel Contact
 
Zoekbox
     
 
Zoekbox
Topmenu
Topmenu Home Topmenu Winkel Topmenu Links Topmenu Preken Topmenu Kerken Topmenu Overdenkingen Topmenu Agenda Topmenu Contact Topmenu
Topmenu

Afdelingen 1. Algemeen 2. Kennis Bassin 3. Kinderen 4. Meeting People 5. Muziek 6. Pastoraat 7. Winkel Bron toevoegen Beheer Informatie Diversen
Aangepast zoeken
 

Het gelovige gebed overwint de wereld. (Daniël 2: 16-23)
Preek afkomstig van Ds. H.J. Boiten van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt te Zaltbommel.

       

Liturgie

Psalm 3 : 2, 3

Psalm 16 : 1, 2, 3

Schriftlezing: Dani?l 2 : 1 - 30

Psalm 4 : 2, 3

Tekst: Dani?l 2 : 16 - 23

Psalm 28 : 4, 5

Psalm 36 : 2, 3

Preek

Geliefde gemeente van onze Here Jezus Christus,

Het was wel even spannend, voor Dani?l. Iemand die van het hof van de koning naar hem toekwam, vertelde aan Dani?l, dat de koning de opdracht had gegeven alle geleerden van het land een kopje kleiner te maken. De soldaten waren al bezig om zich klaar te maken voor hun opdracht.

Dani?l schrok ervan. Waarom was dat dan? Waarom gaf de koning dit bevel? Hij ging snel naar de man die het over het paleis te zeggen had. Arioch. En vroeg hem wat er precies aan de hand was.

Koning Nebukadnesar had een droom gehad. Een droom waar hij heel erg van was geschrokken. En hij wilde weten wat die droom te betekenen had. En daarom had hij alle geleerden, alle dromen-uitleggers, laten roepen. Al die mensen die zo goed in de sterren konden lezen, en al die waarzeggers. Maar, hoe wist hij nu dat ze hem niet voor de gek hielden? Hoe kon hij nu weten dat ze ?cht de droom konden uitleggen? Dat ze echt van de goden de betekenis van de droom te horen zouden krijgen?

Dat kon maar op één manier: ze moesten er eerst zelf maar achter zien te komen wat die droom nou precies was. Hij zou hun niet vertellen wat ze gedroomd hadden. Dat moesten ze zelf maar zien te weten te komen. En als ze dat lukte, dan was dat het bewijs dat ze echt met de goden konden praten. En dan zou hij ook wel kunnen geloven wat ze zeiden over de uitleg van de droom. Ja, dat zou hij doen. En dus zei hij tegen de wijze mannen: vertel mij maar eens wat dat allemaal betekent, wat ik vannacht gedroomd heb.

?Vertellen wat dat betekent?? Vroegen de wijze mannen verbaasd. ?Maar, koning, u heeft ons nog niet eens verteld wat u gedroomd heeft. Hoe kunnen wij dan vertellen wat dat betekent?? ?Nee,? zei de koning, Jullie zullen niet alleen de uitleg van de droom vertellen, maar jullie zullen mij ook de droom zelf vertellen. En als je dat niet doet, dan zal ik zorgen dat jullie niet lang meer leven. Dan zullen jullie allemaal gedood worden, en jullie huizen zullen kapot gemaakt worden.?

Nou, daar schrokken ze wel van. En ze probeerden allemaal wanhopig te bedenken wat de koning toch wel gedroomd had. De één keek in de sterren, maar kon er niets ontdekken. De ander dook in de oude boeken, maar ook daar stond nergens iets over een droom van de koning. Ze probeerden allemaal wat, maar niemand kon vertellen wat de koning gedroomd had.

?O, koning?, zeiden ze, het lukt ons echt niet. Vertelt u ons toch de droom, dan kunnen wij tenminste de uitleg geven. Maar wat u nu van ons vraagt, dat is onmogelijk. Dat is niet eerlijk. Geen mens kan dat. Echt niet. En er is dan ook nog nooit een koning geweest die zoiets van zijn geleerden heeft gevraagd. Dat kunt u gewoon niet van ons vragen. Dat is niet eerlijk.

Toen werd de koning me toch boos! Hij werd toch kwaad! ?Eruit?, schreeuwde hij. En hij liet zijn lijfwacht komen. ?Maak alle wijzen van het land dood?, beval hij hen. ?Allemaal. Zonder pardon. En als je klaar bent, kom je het me vertellen.?

Ook Dani?l zou gedood worden. Want ook hij hoorde, met zijn vrienden, bij de wijzen van het land. Nee, Dani?l was er niet bij, toen de koning de andere wijzen vroeg om zijn droom te vertellen. Waarom niet? De koning had niet alle wijzen laten roepen. Die beroemde, alom bekende wijzen wel. Maar Dani?l was maar één van die jongens die gevangen genomen waren. Uit Juda. Wie dacht er nou aan hem? Hij hoorde niet echt bij de vooraanstaande wijzen. Maar toch, hij moest wel gedood worden. En zijn vrienden ook. Dat is toch niet eerlijk?! Dani?l schrok ervan. Wat moest hij doen? Zou hij hard weglopen en samen met zijn vrienden gaan vluchten? Ver buiten de stad? Of zou hij toch nog proberen om naar de koning toe te gaan. Om tegen hem te zeggen dat het niet eerlijk is? De koning zou toch wel moeten luisteren. Want het is toch niet eerlijk? Of zou hij zelf maar een zwaard moeten zoeken om zich te verdedigen, als de lijfwacht van de koning kwam om hem te doden?

Nee, Dani?l deed niets van dat alles. Wat deed Dani?l wel? Dani?l vertrouwde op God. Dani?l ging bidden. En zo, door te bidden, kon hij, wat al die wijzen van Babel niet konden. Daar gaat het om, vanmorgen.

Thema:

Het gelovig gebed overwint de wereld.

Gelovig bidden is: 1.) volledig van God afhankelijk zijn:

2.) volledig op God alleen vertrouwen:

3.) volledig gericht zijn op Gods eer.

1.) Gelovig bidden is volledig van God afhankelijk zijn.

Dani?l wist, dat er één was, die wel kon zeggen wat de koning gedroomd had. Want, wist Dani?l, die Ene, God Zelf, die heeft toch gezorgd dat de koning deze droom kreeg. Dus dan moet God ook weten wat de koning gedroomd heeft. En wat die droom betekent.

Dani?l kende God heel goed. Elke dag ging hij op zijn knieën om tot God te bidden. Elke dag las Dani?l in de boeken, die God Zelf gegeven had, aan Mozes, en aan andere profeten. En daaruit leerde hij God steeds beter kennen. En hij wist Wie God was. God was de grote Koning, die nog groter was dan Nebukadnesar.

Dani?l wist: God heeft gezorgd dat het allemaal zo liep. Dat de koning dit droomde. Maar ook dat de koning dit van zijn wijzen en geleerden vroeg. God Zelf wilde dat dit zou gebeuren. God heeft daar een bedoeling mee.

En Dani?l wist ook: als ik straks aan de HERE vraag wat de koning gedroomd heeft en wat de droom betekent, dan zal God het me vertellen. Want God wil zo wat aan de koning duidelijk maken.

En dus ging Dani?l naar de koning. Het was wel even spannend: mocht hij nog bij de koning komen. En zou de koning nog naar hem luisteren?

Maar toen bleek dat hij goed wist wat Gods bedoeling was. God zorgde ervoor dat Dani?l bij de koning mocht komen. En dat hij zijn vraag aan de koning mocht stellen. En God zorgde ervoor dat de koning hem ook de tijd gaf, om te weten te komen wat de koning gedroomd had en wat dat betekende. Gelukkig maar.

Ja, dat zouden wij zeggen: gelukkig.

Maar Dani?l was er nu juist extra van overtuigd dat God het zo wilde. God zorgt ervoor dat het allemaal zo loopt. En daarom vertrouwt Dani?l erop dat God ook verder wel zal zorgen dat het goed komt.

Dani?l gaat naar huis. Hij zoekt zijn vrienden op, Chananja, Misa?l en Azarja. Hij vertelt hun hoe het er voor staat. En dat ze nu helemaal van God afhankelijk zijn. Alleen God kan nu nog zorgen dat ze hun leven zullen houden. Geen mens kan dat nu nog. Als het van de mensen afhangt, nou, dan kunnen ze zich maar beter gaan voorbereiden op hun dood. Of zorgen dat ze wegkwamen. Vluchten. Anders zat er niets op.

Maar, zo zegt Dani?l dan, God zal zorgen dat ik de droom te weten kom en de uitleg kan geven.

En hij zegt tegen zijn vrienden dat ze alledrie samen met hem moesten bidden tot God. En God moesten vragen of Hij genadig wilde zijn.

Genadig.

Ja, want ze weten heel goed dat zij zelf net zo goed verdiend hebben gedood te worden, als al die andere wijzen. Al is het dan niet eerlijk wat de koning doet, dat hij ook Dani?l en zijn vrienden wilde laten doden, omdat die andere wijzen de droom niet konden vertellen, toch weten Dani?l en zijn vrienden wel, dat ze, als het erop aan komt, voor God net zo goed de dood verdiend hebben als al die andere mensen. Wie dan ook. En dat het Gods genade is dat zij nog mogen blijven leven. En dat het opnieuw Gods genade is, als Hij in deze omstandigheden toch de droom wil bekend maken.

En Dani?l weet dat God graag wil dat we Hem om zijn genade vragen. Elke keer opnieuw weer. God wil graag zijn genade geven. God wil graag zijn liefde geven. Maar Hij wil ook dat we Hem erom vragen. Waarom?

Omdat God graag wil dat wij weten dat we van Hem afhankelijk zijn. Want dat is toch zo? Wij zijn toch van God afhankelijk? Wij mogen toch leven, alleen omdat God dat wil? En wij hoeven niet te sterven, alleen toch, omdat God ons verlost? Alleen omdat God Zelf gezorgd heeft dat het offer voor onze zonden gebracht is?

Zo weet ook Dani?l, met zijn vrienden, dat hij alleen kan leven van Gods genade.

Hij weet waar hij zijn hulp moet zoeken.

Niet bij de sterren. Niet bij de wetenschap van die oude wijzen.

Maar bij God. Bij God alleen. En dat doet hij dan ook, in zijn gebed. En zijn vrienden met hem.

En dat is het grote verschil tussen Dani?l en zijn vrienden aan de ene kant, en koning Nebukadnesar en de wijzen aan de andere kant.

Koning Nebukadnesar denkt dat hij machtig is, en dat hij alles kan. Hij heeft het voor het zeggen. En als hij iets zegt, dan moeten de mensen hem maar gehoorzamen. En als ze hem niet gehoorzamen, dan zullen ze het wel merken.

En daarom liet hij al de wijzen komen. Hij had enorm veel wijzen en tovenaars en waarzeggers om zich heen verzameld. Met elkaar moesten ze toch wel in staat zijn te vertellen wat zijn droom betekende. En zelfs ook wat hij gedroomd had.

Maar nee hoor. Hij kon dreigen wat hij wilde, maar ze kwamen er niet uit. Hun goden hielden zich stil. Ze wisten niet hoe ze het moesten oplossen.

En ook de wijzen zelf: ze dachten dat ze met hun wijsheid zo ongeveer alles konden. Maar wat de koning hun nu vroeg, dat is toch niet eerlijk dat de koning dat vraagt. Want welk mens kan dat nou ooit: vertellen wat iemand gedroomd heeft. Nee hoor, dat kan gewoon niet.

Maar Dani?l weet dat het wel kan. Niet omdat hij meer wijsheid heeft dan die andere wijzen. Niet omdat hij beter kan begrijpen wat er in het hoofd van koning Nebukadnesar omgaat, dan de anderen. Niet omdat hij beter in de sterren kan lezen dan de anderen. Helemaal niet.

Alleen maar, omdat hij weet dat hij het zelf n?et kan. En dat hij daarbij de hulp van God nodig heeft. Omdat God alleen dit kan. Omdat God alleen alles weet en alles in zijn macht heeft.

Dani?l weet dat hij van God afhankelijk is.

En Dani?l verwacht het dan alleen van God.

En Dani?l bidt daarom tot God. Samen met zijn vrienden.

Een gelovig gebed. Een gebed, waaruit die afhankelijkheid van God blijkt.

Daar gaat het om: als je het zelf denkt op te moeten lossen, kom je er nooit uit.

Je komt er alleen uit, wanneer God Zelf je eruit helpt.

(Jongens en meisjes,

je kunt het vergelijken met het volgende verhaal.

Je loopt met een paar vrienden in het bos. Het is een groot bos en je kent het bos helemaal niet. Je bent wel nieuwsgierig naar wat je in dat bos allemaal vindt.

Maar dan opeens, je kijkt niet goed uit, dan val je met z'n allen in een diepe kuil. Een hele diepe kuil. Daar schrik je wel van, en het doet pijn ook. En als je een beetje van de schrik bekomen bent, dan kijk je eens goed naar die kuil, waar je in ligt. Hoe kunnen we hier zo snel mogelijk uitkomen? Je kunt er niet zomaar uitklimmen, want de wanden van de kuil zijn wel heel stijl.

Dan komt één van je vrienden, Piet, ineens op een idee.

Ga jij nou tegen de kant staan, zegt hij tegen Kees. Dan klim ik op je schouders. En dan moet jij, zegt hij dan tegen jou, dan moet jij weer op mijn schouders klimmen en dan kun je er wel uit komen. En als je boven bent, moet je ons eruit trekken.

Zo gezegd, zo gedaan. Kees gaat met zijn rug tegen de kant staan. En dan probeert Piet op zijn schouders te klimmen. Maar ineens laat Kees hem vallen. Kees houdt hem niet. Piet probeert het nog een keer en net als Piet staat en jij via Kees op Piet zijn schouders wil klimmen, staat Kees weer te wiebelen en jullie vallen met zijn drie?n weer om. Zo probeer je het nog een paar keer, maar het lukt telkens maar niet. En op den duur worden jij en Piet zo kwaad op Kees, dat jullie hem beginnen te slaan. Maar ondertussen schiet je er niets mee op. Je komt niet uit de kuil. En als je daaraan denkt wordt je telkens opnieuw weer kwaad, op Kees. En eigenlijk ook een beetje op Piet. En zij op jou. Je gaat elkaar overal de schuld van geven.

En zo gaat het een tijdje door.

Tot, opeens, je even naar boven kijkt, naar de rand van de kuil. En wat zie je dan? Daar staat iemand te wachten, tot jullie klaar zijn met ruzie maken. En hij staat daar met een lang touw in zijn hand. En als jij naar hem kijkt, dan vraagt hij: ?En willen jullie nou dat ik jullie eruit trek? Jullie kunnen er zelf niet uitkomen. De enige manier is dat ik jullie help. Maar dan moet je het wel willen en ophouden met vechten.?

Wat doe je dan?

Blijf je het zelf proberen? Om dan telkens opnieuw weer terug te vallen en maar weer ruzie te gaan maken?

Of geef je het op en zeg je tegen die man daar aan de rand van de kuil: haalt u ons er alstublieft uit! Maar dan moet je wel eerst toegeven dat je het zelf niet kunt. Dat je van hem afhankelijk bent.

Afhankelijk zijn. Anders kun je niet gered worden.)

Bidden, oprecht bidden, gelovig bidden, dat is: weten dat je afhankelijk bent. Volledig afhankelijk van God alleen. God alleen kan je redden. Zonder God kun je niets doen.

Gelovig bidden. Dat is het wat Dani?l en zijn vrienden hier doen.

Terwijl koning Nebukadnesar en de wijzen van Babel zelf proberen hun zaakjes op te lossen. En dat loopt erop uit dat ze met elkaar gaan ruzie maken. De wijzen verwijten de koning dat hij iets vraagt wat ze nooit kunnen. Wat onredelijk is. En de koning reageert met het bevel die wijzen dan maar dood te maken. En ondertussen komen ze geen van allen een stap verder. Ze werken elkaar alleen maar dieper de put in.

En dan laat God zien, dat je door je afhankelijk te weten van God, eruit komt. Alleen God kan je redden. En God wil dat je dat beseft en belijdt.

En dat is het wat Dani?l doet.

En Dani?l, die weet dat hij volledig van God afhankelijk is, die vertrouwt er ook op dat God hem kan helpen.

2.) Gelovig bidden is: volledig op God alleen vertrouwen.

Volledig op God alleen vertrouwen, dat betekent ook dat je weet dat voor God niets onmogelijk is. Als God het nodig vindt iets te doen wat voor mensen onmogelijk is, dan moet je erop vertrouwen dat God dat ook doet.

Nee, niet dat je zomaar, te pas en te onpas, van de HERE wonderen gaat vragen. Je moet je er wel heel goed bewust van zijn, dat wat je van de HERE vraagt, dat het ook echt nodig is in zijn dienst. Dat het meewerkt aan de eer van God. En dat het Gods wil is.

Als dat zo is, als je daarvan overtuigd bent, dan mag je in je gebed er ook om vragen.

En dat is het wat Dani?l doet.

Dani?l kent God goed. Dani?l weet wat Gods wil is. Dani?l is er voortdurend op uit om te ontdekken hoe God werkt en hoe God bezig is zijn koninkrijk te bouwen.

En daardoor is Dani?l ervan overtuigd dat God in deze situatie, waarin Nebukadnesar een droom gedroomd heeft en om de uitleg vraagt, en waarin Nebukadnesar al de wijzen dreigt te doden, omdat ze de droom en de uitleg niet weten: Dani?l is ervan overtuigd dat God in deze situatie een speciale bedoeling heeft. Dat God Zelf tegenover koning Nebukadnesar, die wereldheerser, en tegenover al zijn wijzen, wil laten zien dat Hij God is. Dat Hij hemel en aarde regeert, dat Hij koningen aanstelt en afzet. God wil Nebukadnesar zijn plaats leren kennen en God wil daardoor dat de wereld Hem als God erkent en eert.

En omdat Dani?l dat inziet, vertrouwt hij erop dat God hem ook zal helpen als hij zijn taak daarin op zich neemt.

Daarom gaat Dani?l naar de koning toe. In het volste vertrouwen dat hij hiermee handelt in overeenstemming met wat God wil. En daarom twijfelt hij er ook niet aan dat God hem de droom en de uitleg bekend zal maken. En hij durft dan ook tegen de koning te zeggen dat hij de droom en zijn uitleg zal geven en vraagt aan de koning om tijd en gelegenheid daarvoor.

En vervolgens gaat Dani?l bidden. In geloof. En zijn vrienden met hem. In geloof. In het volste vertrouwen dat God hun gebed zal verhoren.

Want als je bidt, moet je bidden in vertrouwen. In geen enkel opzicht twijfelend. Zo zegt Jacobus het ook in zijn brief, Jacobus 1:6 . Want als je bidt, zonder dat je ervan overtuigt bent dat je het echt krijgt, dan heeft dat gebed ook geen kracht.

De kracht van Dani?ls gebed en van zijn vrienden, is juist het enorme vertrouwen dat ze op God hebben, bij het uitspreken van hun gebed.

Vertrouwen. Daar gaat het dus om. Weten dat God het kan doen. Dat het voor God niet onmogelijk is. Ook al is het voor mensen wil onmogelijk. Geen enkele van al die wijzen van Babel is erin geslaagd om de droom te vertellen. Waarom zou Dani?l er dan wel in slagen? Wat heeft Dani?l nou voor bijzonders, dat hij het wel kan? Niets toch?

Toch wel. Dani?l vertrouwt op God.

Vertrouwen, dat is je helemaal overgeven. Het uit handen geven. Het door God laten doen. En niets meer zelf doen.

Vertrouwen, dat is, jezelf aan een ander durven overgeven, je eigen lot in zijn handen durven leggen. Zonder dat je er zelf dan nog iets aan kunt veranderen.

Bidden in vertrouwen, dat is jezelf helemaal aan God overgeven, in het volste vertrouwen dat Hij zal doen wat je van Hem verwacht.

Dat is het wat God van ons vraagt. Als wij gaan bidden, dan wil God dat wij bidden in het volste vertrouwen, dat God zal doen wat wij van Hem vragen.

Bidden, dat is dus niet een verlanglijstje aan God voorleggen: HERE, dit zou ik graag allemaal van u krijgen. Wilt u het me geven? Dat zou ik fijn vinden. Maar goed, ik begrijp ook wel dat U me niet alles kunt geven. Dan vind ik het wel moeilijk, maar dat moet ik dan maar accepteren.

Nee, zo niet.

Bidden, dat is alles van de HERE vragen, wat de HERE je opgedragen heeft om te vragen.

De HERE maakt in zijn Woord bekend, wat de taak is die wij als kerk hier op aarde hebben. Hoe wij als kerk hier op aarde ons in dienst stellen van God en van zijn koninkrijk. En wij moeten dat leren inzien. Leren inzien wat onze taak hier op aarde is. En dan vervolgens om alles bidden wat wij d??rbij nodig hebben.

En dan ook bidden in het volste vertrouwen dat God dat gebed verhoort.

Dani?l bad in het volste vertrouwen van de verhoring van zijn gebed. Omdat hij wist dat hij dat nodig had om de taak die God hem had gegeven, uit te voeren. Hij wist dat God het zo wilde.

En Jacobus haalt in zijn brief het voorbeeld van Elia aan.

In Jacobus 5:16 en 17: ?Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. Elia was slechts een mens zoals wij en hij bad een gebed, dat het niet regenen zou, en het regende niet op het land, drie jaar en zes maanden lang: en hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde deed haar vrucht uitspruiten.?

Dani?l en Elia. Het zijn indrukwekkende voorbeelden. Kunnen wij ons daaraan meten?

Toch worden die voorbeelden niet zomaar in de Bijbel gegeven.

Elia was slechts een mens zoals wij, zegt Jacobus juist met nadruk.

Ook voor ons geldt, dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag, omdat er kracht aan verleend wordt!

Vertrouw er dan ook op. Weet dat God je gebed z?l verhoren. Zozeker als je amen zegt op het gebed.

Dat doet je tegelijk beseffen, zoals ik al zei, dat je niet zomaar alles in je gebed kunt zeggen. Je gebed moet, net als trouwens heel je levenshouding, wel gericht zijn op de eer van God en op zijn koninkrijk.

En dat zien we nu in de laatste plaats.

3.) Gelovig bidden is volledig gericht op Gods eer.

In vers 19 wordt ons verteld dat God aan Dani?l bekendmaakte wat Dani?l moest weten. De droom en de uitlegging. God heeft het gebed van Dani?l en zijn vrienden verhoord.

En toen, wat deed Dani?l toen?

Je zou denken dat hij meteen naar het paleis ging, om het aan de koning te vertellen. Of in ieder geval eerst aan zijn vrienden. Het was toch wel heel erg spannend.

Dani?l en zijn vrienden die te horen gekregen hebben dat ze gedood zouden worden. En dat zou ook echt gebeuren, als Dani?l de droom niet zou kunnen vertellen en uitleggen. Wat zou je zelf doen in zo'n situatie? Je zou toch blij zijn dat je het antwoord wist en het gelijk aan iedereen vertellen?

Nee hoor, dat deed Dani?l niet.

Dani?l vertelde het eerst aan God.

Het eerste wat Dani?l deed, dat was op zijn knieën gaan en God uitvoerig danken en prijzen voor wat God hem bekend gemaakt had.

Ook al wist Dani?l dat zijn eigen leven op het spel stond. Al wist hij om wat voor belangrijke zaak het hier gaat. Hij weet dat er één ding is dat nog belangrijker is: God Zelf wil er allereerst om geprezen en gedankt worden.

Dat staat in heel zijn leven op de eerste plaats. Het gaat in alles om God en om zijn eer.

God heeft dit alles doen gebeuren, om juist zijn naam groot en bekend te maken over heel de wereld. Daarom heeft Hij Nebukadnesar die droom doen dromen. En dat wist Dani?l heel goed. En daarom heeft God ervoor gezorgd dat Nebukadnesar op zo'n manier, zo'n onredelijke manier, tegen al de wijzen en magi?rs tekeer ging. En ook dat wist Dani?l heel goed.

God wilde op deze manier laten merken dat HIJ God is. Dat HIJ alles regeert en niet Nebukadnesar.

En dat is het waar Dani?l in heel zijn leven op gericht is: God prijzen. Zijn naam groot maken. In alles wat hij doet, voor God bezig zijn. En ook al dreigt Nebukadnesar ook hem te doden, dan nog gaat het Dani?l er allereerst om om God te danken.

En daarom is het eerste wat Dani?l ook nu doet, God danken voor het geheim dat God hem bekend gemaakt heeft.

En als we dan lezen hoe Dani?l dat doet, in de verzen 20 - 23: dan kan het niet op. Uitgebreid somt Dani?l Gods grootheid op.

Want H?m behoort de wijsheid en de kracht. Dus niet de wijzen van Babel. Maar God.

Hij toch verandert tijden en stonden, Hij zet koningen af en stelt koningen aan! En dat moet Nebukadnesar straks weten ook, als Dani?l de droom en zijn uitleg vertelt. Maar eerst spreekt hij het zelf uit tegenover God.

Hij verleent wijsheid aan wijzen en kennis aan hen die inzicht hebben. De wijzen van Babel denken dan zelf hun kennis bij elkaar gezocht te hebben, in de boeken, in de sterren of waar dan ook. Maar God drukt ze nu eens met de neus op de feiten: niet die wereldberoemde wijzen van Babel, maar die weggevoerde balling, Dani?l, krijgt van God de wijsheid om de droom en de uitleg te vertellen.

God openbaart ondoorgrondelijke en verborgen dingen. Wat voor mensen onmogelijk is, dat maakt God bekend. Dat is voor Hem niet onmogelijk. Hij weet wat in het duister is en het licht woont bij Hem.

Uit deze woorden blijkt duidelijk dat Dani?l precies wist waar het om ging in deze zaak.

In vers 23 zegt hij dan ook dat God zijn smeekbeden en die van zijn vrienden verhoord heeft, en dat Dani?l en zijn vrienden dit van de HERE gevraagd hadden, omdat de HERE juist daarom de hele kwestie aan hen bekend heeft laten maken.

?Daar Gij ons immers de zaak van de koning hebt bekendgemaakt?. Hier wordt duidelijk aangegeven dat Dani?l het inzag dat dit het was wat hij moest doen. God Zelf heeft niet zonder reden gezorgd dat het zo ging. En God wilde dat Dani?l zo zou reageren. En dat zag Dani?l zelf ook. En daarom reageerde hij zo.

God gebruikt tijden en gelegenheden, om juist daardoor zijn naam groot te maken.

Dat doet Hij ook nu. Dat doet Hij alle eeuwen door. En God schept zo de gelegenheden voor de kerk om als profeet op te treden.

Wij zouden vaak graag willen dat God ruim baan maakt voor het evangelie. Dat alle omstandigheden gunstig zijn om zijn evangelie te verkondigen en dat ons niets in de weg gelegd wordt en iedereen positief tegenover het christendom staat. Dat zou eigenlijk het mooiste zijn. Volgens ons, tenminste.

Maar zo doet God het niet.

God brengt de wereld in grote verwarring. Zoals Hij Nebukadnesar onrustig maakte, door zijn droom. En zoals Hij heel het rijk van Babel in verwarring bracht door die onrust en razernij van Nebukadnesar.

God brengt werelden in verwarring en tot razernij.

Om juist in die omstandigheden zijn kerk te doen optreden als zijn profeet, die zo de heerschappij van God verkondigt, en laat zien dat God de verlossing geeft.

D?t is de taak van Gods kerk hier op aarde.

Gods naam bekend maken aan een wereld die het bij zichzelf zoekt, maar het niet kan vinden.

En de kerk moet bidden, om als profeet haar taak in de wereld te k?nnen vervullen. Bidden in vertrouwen en afhankelijkheid van God. Bidden, in de zekerheid dat God haar bekwaam zal maken voor de taak die zij heeft.

De kerk moet haar eigen tijd goed kennen. De kerk moet in haar eigen tijd Gods handelen herkennen. En dat kan alleen doordat de kerk God goed kent. God, zoals Hij Zich in de Bijbel bekendgemaakt heeft. Wie God goed kent, zal God ook zien werken, ook in onze eigen tijd. Ook hier in de gebeurtenissen in ons eigen land. In alle onrust die er over ons land komt in deze jaren. Ook in de slechte plannen van het paarse kabinet over vele ethische onderwerpen.

Moeten we er bang van worden? Van al het slechte wat hand over hand over ons land komt?

Nee, helemaal niet.

We moeten bidden.

Bidden in vast vertrouwen dat God ons hierin de wijsheid geeft om Gods naam aan de wereld voor te houden. We h?bben een taak, hierin. Een profetische taak.

We h?bben een uitweg voor de wereld. Een uitweg uit alle verwarring en onzekerheid. Laten we dat de wereld voorhouden.

En laten we bidden, of God ons die boodschap ook helder en duidelijk in de mond wil leggen.

De kerk is de drager van de boodschap van Gods verlossing, in een wereld die getroffen wordt door Gods toorn. Het evangelie van de verlossing!

God wil dat we dat de wereld voorhouden!

Bidt om wijsheid en om de Heilige Geest, om dat te doen. Bidt in vertrouwen. En wees er dan zeker van dat God het geeft!

God is bezig de wereld rijp te maken voor die boodschap van verlossing, door het kruis van Christus. Juist in deze tijden van verwarring, in ons eigen land en over heel de wereld.

De wereldgeschiedenis, en ook de geschiedenis van ons eigen land, is niet een samenhang van allerlei invloeden en machten, maar is het gevolg van Gods regering. God leidt het alles z?.

En Hij wil dat de kerk daarin haar taak als profeet van God trouw vervult.

D?t is onze taak in de wereld.

En laat ons gebed gericht zijn op het vervullen van die taak in de wereld.

Om in deze wereld Gods naam groot te maken. Hem te prijzen voor zijn oneindige wijsheid en genade, zijn liefde, waarmee Hij telkens naar de wereld toekomt.

En daar wil Hij om geprezen worden.

D??r gaat het om: de lof van God. God is groot. En zijn naam moet door ons groot gemaakt worden, midden in deze wereld. Dat is de richting van ons gebed. Dat bepaalt de inhoud van ons gebed. De eer van God.

En alles wat wij bidden, aanhoudend bidden, voor de eer van God, dat g??ft God. Dat gebed verh??rt God. Zeker weten!

Amen.

Kopieerrechten: © copyright Kerken.com, 2002 - 2010.
Niets uit deze uitgave mag gepubliceerd of vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden in welke vorm dan ook, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de webmaster van Kerken.com en de bijdragende predikant. Voor vermenigvuldiging ter voorbereiding van, en openbaarmaking tijdens de zondagse eredienst is het wenselijk de predikant hiervan op de hoogte te stellen. Dit kan met behulp van het hiervoor bestemde formulier 'preek gebruiken'. Ter voorbereiding van bijbelstudie(bijeenkomsten) is geen toestemming nodig.
 

Agenda
Boeken
Bijbel
kerk
Levensvragen
Links
Muziek
Nieuws
Overdenkingen
Preken


Kruis | Copyright 2003-2020 Kerken.com | deze pagina toevoegen aan favorieten | Contact | Disclaimer | A A A | Tell A Friend! | Kruis

 
tumblr site counter