Home Inloggen Winkel Contact
 
Zoekbox
     
 
Zoekbox
Topmenu
Topmenu Home Topmenu Winkel Topmenu Links Topmenu Preken Topmenu Kerken Topmenu Overdenkingen Topmenu Agenda Topmenu Contact Topmenu
Topmenu

Afdelingen 1. Algemeen 2. Kennis Bassin 3. Kinderen 4. Meeting People 5. Muziek 6. Pastoraat 7. Winkel Bron toevoegen Beheer Informatie Diversen
Aangepast zoeken
 
Kerken.com \ Afdelingen \ Overdenkingen

"Wat hou ik van Uw huis"

Kent u het project ,,Psalmen van nu"? Vast wel � het begint bekend te raken. Gelukkig maar � het is prachtig dat, vooral jonge, mensen zich zo betrokken bezig houden met die kostbare Psalmen.
Zijn alle bewerkingen, toonzettingen, berijmingen geslaagd? Dat zou haast niet kunnen. Persoonlijk ben ik erg gehecht aan die ,,oude" krachtige, muzikaal sterke melodie�n en die vindt je niet meer terug. Maar wat teruggekomen is, is mooi en overtuigend.
Pas hoorde ik de nieuwe versie van Psalmen van nu psalm 84, getiteld ,,Wat hou ik van Uw huis". De zangeres komt je dicht op de huid met haar bewogen en hartstochtelijke voordracht. Ze zingt over heimwee ,,diep in haar lijf". Je hoort haar intense verlangen om dicht bij Hem te zijn, de Heer van de hemelse legers. Prachtig, de rillingen lopen over je rug. ,,De Heer beveiligt ons", wat een wetenschap�
Ik weet wel: je kunt Gods huis uit het Oude Testament niet helemaal gelijkstellen met de gemeente, de kerk van vandaag. Maar overeenkomst is er zeker.
Hebt u dat ook dat je zo kan verlangen naar de kerk te gaan? Na een volle, drukke week met allerlei werk en gedoe trekt de gemeente aan je. Al die mensen, het gezamenlijk aanroepen van de Heer, het samen zijn Naam verheffen, heerlijk. Wat is het een weldaad te horen dat je schuld vergeven is. Soms heb je haast de gewaarwording dat God naast je is neergestreken en zijn warme hand op je legt. ,,God is tegenwoordig, God is in ons midden", zingen we. Het is er warm en het gonst er van leven. WAT HOU IK VAN UW HUIS!
De kerk � een creatie van God, gevormd uit allerlei mensen, samengeroepen door het Hoofd Jezus Christus. Natuurlijk is de kerk meer dan een soort ,,voedstermoeder"voor de gelovigen. Ze moet o.a.ook een app�l op de samenleving doen Gods Woord in acht te nemen.
Ja, hallo, is dit niet een beetje te hooggestemd? De kerk wordt gevormd door mensen. En zijn wij niet soms tobberig en vermoeiend en lastig voor anderen, zijn we soms niet slap in het geloof en ingedut? Zeker, maar gelukkig geldt dat andere ook.
Dus dat kan je in de kerk allemaal aantreffen: zondevergeving, aanwezigheid van God, warmte, saamhorigheid en nog veel meer. Dat �s wat. Ja dat is wat. En toch komen er allerlei vragen op. Als die kerk echt zo paradijselijk is, waarom? waarom?
Waarom is er dan zoveel leegstand en leegloop?
Ik heb altijd verlangd naar een kerk met bewegingsvrijheid. Nou, tegenwoordig kun je in de avonddienst heel wat afwandelen tijdens de collecte.
Gelukkig zijn er ook andere dingen te melden. Maar dat neemt niet weg dat het veel kerken en gemeentes kenmerkt, leegloop�
Hoe k�n dat toch: zoveel weldaden en gaven en toch die kerk op zoveel zondagen links laten liggen.
In toenemende mate verzuimen mensen, die eerst meelevende leden waren, de samenkomsten rondom het Woord van God.
Maar, en dat is een dringende vraag, leidt geleidelijk aan verzuimen op den duur niet tot afhaken? U en ik zien daar toch de voorbeelden van..
En leidt afhaken niet vaak tot kil en onverschillig en ongelovig worden? Maar ongeloof heeft toch geen toekomst�Voor ongelovigen is er geen dageraad..
Ik heb het van dichtbij meegemaakt: nalatigheid, afhaken, ongeloof. Vreselijk. Wat wil je toch graag met je meest dierbaren naar het Koninkrijk van God. Maar bereik je dat ook?
Ja, die toenemende ontkerkelijking�Wat zijn daar niet allemaal voor verhandelingen en artikelen en beschouwingen over geschreven. Want daar zijn we hartstikke goed in.
Maar wat ik mis is de betrokkenheid van de blijvers met de vertrekkers?
Toenemende ontkerkelijking is een ernstige en droeve zaak. Maar waarom lopen we dan niet als ��n man en ��n vrouw op God aan met de klemmende vraag of hij die weglopers in het hart wil treffen.,,God, sl��p ze er weer bij!"
Waarom hebben we niet al lang bidstonden belegd om deze nood voor God te brengen.
Waarom hebben dominees vaak niet altijd de moed om de aanwezigen tot trouw in de kerkgang op te roepen?
Waarom zoeken we de achterblijvers niet op met de dringende vraag: kom er toch weer bij. En als ze laconiek zeggen: ,,ik geloof wel in God, hoor" dan moeten we zeggen: ,,als God je Vader is is de kerk je moeder". Want de gemeente van de levende Heer voedt je geloof, geeft je kracht, bewaart je voor de duivel die rondgaat als een brullende leeuw.
Leve de kerk � Dat nog heel veel mensen, oude en nieuwe christenen gaan uitroepen: ,,Wat hou ik vanUw huis, Heer van de hemelse legers!".

Bron: [ Kees van Baardewijk ] Kees van Baardewijk - Toegevoegd op 26/09/2008 door Kees
 

Agenda
Boeken
Bijbel
kerk
Levensvragen
Links
Muziek
Nieuws
Overdenkingen
Preken


Kruis | Copyright 2003-2020 Kerken.com | deze pagina toevoegen aan favorieten | Contact | Disclaimer | A A A | Tell A Friend! | Kruis

 
tumblr site counter